Då var det dags att lämna in grabbens älskade bil på en mopedbil verkstad som ligger några mil från stan. Det är faktiskt första gången som vi lämnar in mopedbilen på verkstad för grabben har ju inte haft den så värst länge. Jag får ju erkänna att dom där mopedbilarna är rätt kassa i konstruktionen och motor. Hade jag vetat vad jag vet nu efter att grabben har kört mopedbilen i ett års tid så hade jag hellre satsat på en A-traktor. Byggt om en gammal Volvo som jag hade kunnat köpa halvrisig för några tusenlappar.
Mopedbilens fördelar
Det tvistas hit och dit om vad som är bäst, att köra en mopedbil eller en a-traktor. Trots att jag inte är jätteförtjust i mopedbilarna så måste jag ändå erkänna att det finns två stora fördelar med just mopedbilarna. Den ena fördelen är att dom är otroligt mycket billigare att köra än en gammal ombyggd Volvo eller någon annan bensinslukare. Den andra fördelen är att dom är så små så att vem som helst, även någon som är riktigt usel på att parkera, kan ställa sig i vilken parkeringsruta som helst i princip. Nu kom jag på en fördel till när det gäller mopedbilen, det är att den får gå i 45 km/h istället för A-traktorn som får köras i max 30 km/h. Det är väldigt mycket längre räknat per timme!
Mopedbilens nackdelar
En av anledningarna till att jag är väldigt skeptisk till just mopedbilen är att den kostar otroligt mycket pengar att köpa! Sedan ska du gärna lämna in den på en auktoriserad mopedbil verkstad också för säkerhets skull. Att den är otroligt ”icke-säker” att köra är nog den största nackdelen. Mopedbilen består mest av plast och krockar du med den så finns det inte mycket kvar att plocka upp sedan.